نوشته های مربوط به تلویزیون

بررسی و قیمت تلویزیون کیوند الجی مدل QNED90

LG QNED90 یک تلویزیون 4k بسیار خوب با پنل IPS و نور پس زمینه Mini LED Full-Array است. این اولین تلویزیون 4k Mini LED ال‌جی در بازار است که با  فناوری نور پس‌زمینه جدید کنتراست فوق‌العاده‌ای را با فعال کردنlocal dimming ارائه می‌دهد. این یکی از بهترین کنتراست هایی است که در پنل IPS دیده ایم. با این حال کامل نیست، دارای زوایای دید گسترده، کنترل بازتاب مناسب و حداکثر روشنایی شگفت‌انگیز در SDR است، بنابراین انتخاب خوبی برای یک اتاق روشن است. این پلتفرم از همان پلتفرم WebOS موجود در سایر تلویزیون‌های ال‌جی در سال 2021 استفاده می‌کند و با کنترل از راه دور بهبود یافته موجود در بسیاری از مدل‌های 2021 ال‌جی ارائه می‌شود. 

نور پس زمینه MINI LED چیست؟

همان طور که در مطالب قبل گفته شده بود هر تلویزیون LCD برای نمایش تصاویر دارای نور پس زمینه شامل چندین لامپ LED  است، همچنین گفته شد که طرز قرارگیری این لامپها هم می تواند روی میزان کیفیت تصویر یک تلویزیون تاثیر گذار باشد.  Mini-LED یک فناوری جدید است که نسبت به پنل های LCD که با LED های معمولی نور صفحه روشن تری دارند بنابراین نسبت کنتراست و رنگ مشکی عمیق تری را ارائه میکند. همانطور که از نامش پیداست ، LED های بسیار کوچکتر از LED های معمولی هستند. دیودهایی که کوچکتر از 0.2 میلی متر هستند ، به طور کلی در مینی LED طبقه بندی می شوند  این اندازه کوچک باعث می شود که تعداد بیشتری LED روی پنل قرار بگیرند که باعث افزایش روشنایی صفحه نمایش و به طبع کیفیت تصاویر نمایشی میشود.تعداد  local diming این مناطق می تواند به بالای 300 نقطه متفاوت برسد. در بیشتر تلویزیون های پرچمدار 2021 از جمله سری QNED الجی و NEO QLED سامسونگ این فناوری استفاده شده است که نوید دهنده انقلابی دیگر در صنعت تلویزیون می باشد.

 

  • امتیاز از 10 می باشد.

 

نقاط ضعفنقاط قوت
مشکلات یکنواختی قابل توجه در مناطق با رنگ های مشابهکنتراست برجسته با لوکال دایمینگ
مشکل در نمایش برخی صحنه های تاریکزمان پاسخگویی بسیار خوب
ویژگی های عالی گیمینگ از جمله پشتیبانی از VRR
تاخیر ورودی کم

LG QNED90 بخشی از سری تلویزیون های QNED ال جی است. QNED90 بالاترین مدل 4k است.  این تلویزیون دارای نور پس زمینه Mini LED می باشد که امکان کنترل بسیار دقیق تری LED های مورد استفاده برای روشن کردن صفحه نمایش را فراهم می کند. هنوز رقبای مستقیم زیادی وجود ندارد، اما ما انتظار داریم که رقبای اصلی سامسونگ QN85A و تلویزیون‌های مینی LED جدید TCL باشند. LG QNED90 کیفیت ساخت فوق العاده ای دارد. به نظر بسیار محکم است و بیشتر از فلز مرغوب و با کیفیت تولید شده است. با این حال، پایه ها بسیار ابتدایی است و به طور کامل از تکان خوردن تلویزیون جلوگیری نمی کند.

کنتراست و روشنایی صفحه تلویزیون LG QNED90

LG QNED90 کنتراست بسیار خوبی برای پنل IPS دارد. کنتراست اصلی مناسب است که از یک IPS انتظار می رود، ولی نمی تواند رنگ مشکی کاملی به نمایش بگذارد به این معنی که رنگ مشکی در اتاق تاریک خاکستری به نظر می رسند. با این حال، نور پس‌زمینه Mini LED جدید، با لوکال دایمینگ واقعاً قدرت خود را نشان می‌دهد، زیرا کنتراست فوق‌العاده است و با بسیاری از تلویزیون‌های دارای پنل VA رقابت می‌کند. کنتراست با لوکال دایمینگ یکی از بهترین مواردی است که تا به حال در پنل IPS دیده ایم، از جمله سامسونگ QN85A که از پنل مشابه و نور پس زمینه مشابه استفاده می کند. با این حال، کنتراست به خوبی QN90A QLED سامسونگ نیست، زیرا آن مدل پنل VA را با نور پس زمینه LED Mini ترکیب می کند، بنابراین کنتراست اصلی QN90A  بسیار بالاتر می شود. LG QNED90 دارای حداکثر روشنایی شگفت انگیز در  محتوای SDR است. به اندازه کافی روشن است که به راحتی در یک اتاق با روشنایی زیاد همچنان بهترین کیفیت تصویر را داشته باشد.  LG QNED90 دارای حداکثر روشنایی چشمگیر نیز در محتوای HDR است. آنقدر روشن است که نکات برجسته کوچک در بیشتر محتواها واقعاً زیبا نمایش درمیآید. برخلاف ال‌جی NANO90 2021، روشنایی تصویر با گذشت زمان کم نمی شود- که عالی است.

یکنواختی رنگ در QNED90 

متأسفانه ال‌جی QNED90 دارای یکنواختی رنگ خاکستری پایینی است. کناره‌های صفحه کمی تیره‌تر از وسط هستند که باعث پدیدار شدن جلوه‌هایی در صفحه‌نمایش شود که می‌تواند هنگام تماشای مسابقات ورزشی یا اگر به عنوان مانیتور استفاده می‌کنید، حواس‌تان را پرت کند. همچنان تلویزیون ال‌جی QNED90 دارای سطح نمایش رنگ مشکی پایینی است. با غیرفعال کردن  local dimming، وضع بدتر هم می شود – صفحه نمایش بسیار کدر می شود و علائمی از نور پس زمینه در گوشه های تصویر دیده می شود. قبل از کالیبراسیون صحنه های تاریک کمی بیش از حد روشن می شوند و برخی از صحنه های روشن کمی بیش از حد تاریک هستند. تعادل رنگ سفید به طور کلی خوب است، اما برخی از مشکلات جزئی در صحنه های روشن وجود دارد. رنگ ها عالی هستند بدون هیچ مشکلی متأسفانه دمای رنگ بسیار سرد است و به همه چیز کمی رنگ آبی می دهد. ال جی QNED90 پس از کالیبراسیون دقت فوق العاده ای پیدا میکند. هر گونه مشکل باقیمانده در تراز سفیدی یا رنگ ها بدون رنگ سنج قابل توجه نیست و گاما تقریباً عالی است. دمای رنگ بسیار بهتر است، اما هنوز کمی نور آبی دارد. 

 

زاویه دید و رفلکس صفحه QNED90 

همانطور که برای یک تلویزیون IPS انتظار می رود، LG QNED90 دارای زوایای دید چشمگیر است، بسیار بهتر از LG NANO90 2021. اگر چیدمان صندلی های گسترده ای داشته باشید، گزینه بسیار عالی است. رنگ‌ها به سختی تغییر می‌کنند، حتی در یک زاویه باز. ال‌جی QNED90 دارای کنترل بازتاب صفحه مناسبی است. روکش نیمه براق انعکاس‌های مستقیم را پخش نمی‌کند، بنابراین اگر چراغ‌ها یا پنجره‌های روشن زیادی دارید تا حدود زیادی می تواند آثر آنها را روی صفحه نمایش کم کند. 

 

خصوصیات گیمینگ QNED90

ال‌جی QNED90 دارای 120 هرتز رفرش ریت و از فرمت‌های نرخ تازه‌سازی متغیر متعدد پشتیبانی می‌کند، بنابراین مطمئناً تقریباً از هر منبعی تجربه‌ای از گیم تقریباً بدون مشکل خواهید داشت. ممکن است لازم باشد تنظیمات AMD FreeSync Premium را بسته به نرخ تجدید پشتیبانی شده منبع خود تنظیم کنید. اگر با فرکانس 60 هرتز بازی می‌کنید، FreeSync فقط با تنظیم روی “Wide” کار می‌کند. در 120 هرتز، هر دو “Wide” و “High” کار می کنند، اما محدوده نرخ تجدید پشتیبانی شده بسته به تنظیمات متفاوت است. با تنظیم روی “High”، تنها لگ بین 95 تا 120 فریم در ثانیه را حذف می کند. باید آن را روی “Wide” تنظیم کنید تا محدوده نرخ تازه سازی کامل را داشته باشید. رفتار هر دو منبع HDMI 2.0 و HDMI 2.1 یکسان است.

LG QNED90 دارای تاخیر ورودی کم فوق العاده است، بسیار شبیه به LG NANO90 2021 و فقط کمی کندتر از LG C1 OLED. این یک تجربه بازی بسیار پاسخگو ارائه می دهد که فقط کمی کندتر از بهترین نمایشگرهای بازی موجود است. این تلویزیون دارای دو پورت HDMI2.1 می باشد که HDMI 3 همچنین پورت eARC است بنابراین تنها یک ورودی HDMI 2.1 (HDMI 4) برای کنسول های HDMI 2.1 باقی می گذارد. LG QNED90 هیچ مشکلی در نمایش محتوای PS5 یا Xbox Series X ندارد. از HDR10 و Dolby Vision در Xbox Series X پشتیبانی می کند در حال حاضر از بازی Dolby Vision 4k @ 120Hz از Xbox Series X پشتیبانی نمی کند. این ویژگی جدیدی است که سازندگان هنوز در حال ارائه آن هستند. ال جی اعلام کرده است که در حال کار روی آن برای مدل های 2020 و 2021 خود است. LG QNED90 یک تلویزیون 4k بسیار خوب است. نور پس زمینه Mini LED عملکرد خوبی دارد و بهترین کنتراست را که در تلویزیون IPS دیده ایم ارائه می دهد. متأسفانه، هنوز مشکلاتی در مورد کنتراست وجود دارد، بنابراین اگر دوست دارید در یک اتاق تاریک فیلم تماشا کنید، تلویزیون با پنل VA همچنان راهگشاست.

رقبای 

QNED90 الجی یا QN90A سامسونگ

اگرچه آنها از فناوری‌های پنل متفاوتی استفاده می‌کنند که هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف هستند، بهر حال QN90A QLED سامسونگ بسیار بهتر از LG QNED90 است. سامسونگ کنتراست بسیار بالاتری دارد، یکنواختی مشکی به میزان قابل توجهی بهتر است، و ویژگی لوکال دایمینگ بهتری دارد، به این معنی که در اتاق تاریک بهتر به نظر می رسد. سامسونگ همچنین دارای حداکثر روشنایی بالاتر و کنترل بازتاب بسیار بهتری است، بنابراین در یک اتاق روشن نیز بهتر است.

QNED90 الجی یا QN85A سامسونگ

سامسونگ QN85A QLED برای اکثر استفاده ها کمی بهتر از LG QNED90 است. سامسونگ دارای کنترل بازتاب بسیار بهتر و حداکثر روشنایی بالاتر است، بنابراین برای اتاقی روشن با نور طبیعی زیاد بهتر است. از سوی دیگر، ال‌جی کنتراست بهتری با لوکال دایمینگ دارد، بنابراین برای اتاق‌های تاریک انتخاب بهتری است.

QNED90 الجی یا X90J سونی

Sony X90J و LG QNED90 از فناوری‌های مختلف پنل استفاده می‌کنند که هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارند. ال‌جی از پنل IPS استفاده می‌کند، بنابراین زاویه دید بسیار بهتری دارد، اگر فضای نشیمن وسیعی داشته باشید، عالی است. تلویزیون 2021 سونی کنتراست بسیار بهتر و یکنواختی مشکی بهتری دارد، بنابراین برای یک اتاق تاریک انتخاب بهتری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The maximum upload file size: 100 مگابایت. You can upload: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive, code, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here